Anmod om rådgivning nu
Private Fagfolk

FAQ om ViCare App

Download ViCare app
© 35mmf2 / Shutterstock.com

Hvordan fungerer ViCare? Hvilke muligheder og funktioner giver app'en? Hvordan foregår installation og indstilling? På denne side finder du svarene på de hyppigst stillede spørgsmål om ViCare samt andre nyttige oplysninger om app'en.

Installation og registrering

Følg de nedenstående trin, for at tilslutte ViCare til dit Viessmann varmesystem*:

  1. Installer Vitoconnect
  2. Download ViCare (iOS eller Android)
  3. Tilslut Vitoconnect til betjeningen
  4. Tilslut Vitoconnect til et strømstik
  5. Følg herefter instruktionerne i ViCare

Har du et varmesystem med indbygget WiFi, er det ikke nødvendigt at tilslutte Vitoconnect.

For at registrere dig på ViCare, skal du oprette en brugerkonto i app'en under menupunktet "Opret ny konto". For at forbinde Vitoconnect til din konto, skal du derefter scanne QR koden eller indtaste produktionsdata og ID. Følgende data skal tilknyttes til din konto:

  • Fornavn og efternavn
  • Adresse
  • Telefonnummer

Hvis placeringen af varmesystemet adskiller sig fra din adresse, skal du specificere placeringen. Disse data hjælper din valgte installatør, med at finde din adresse efter servicegodkendelsen. Til slut skal du acceptere privat- og brugerbetingelser. Herefter er både ViCare og Vitoconnect tilsluttet.  

ViCare kan downloades fra App Store og Google Play. 

ViCare er en app, der er udviklet til et mobilt operativsystem. En version til pc er derfor ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt.

Vitoconnect-modulet installeres hurtigt og let, ved at scanne QR koden med din smartphone. Før dette skal Vitoconnect og Vitotronic på varmeapparatet tilsluttes strøm og internet, ved hjælp af det kabel, der er inkluderet i leveringen. Vitoconnect forbindes til din brugerkonto i ViCare ved hjælp af QR-koden. Det er derfor vigtigt, at du først downloader app'en, og opretter din brugerkonto.

I dette tilfælde skal du blot downloade ViCare app'en til din nye enhed. Log derefter ind på app'en med din e-mailadresse og adgangskode. En ny registrering er altså ikke nødvendig.  

Af sikkerhedsmæssige grunde, er Vitoconnect permanent forbundet til det tilhørende varmesystem. Hvis du anskaffer dig et nyt Viessmann varmesystem, skal Vitoconnect først nulstilles, før det kan tilsluttes det nye system. For at gøre dette skal du sende en e-mail til td-dk@viessmann.com. Send e-mailen fra den adresse du anvendte til at registrere din brugerkonto. Når Vitoconnect er nulstillet, skal du tilslutte den til det nye varmesystem.  

QR-koden findes inden i Vitoconnect, direkte på printkortet. Frakobl strøm og kabler fra Vitoconnect, og fjern det lille dæksel bagpå. Herefter ses printkortet med QR koden.  "Commissioning".

Grundlæggende rapporterer styresystemet, dvs. ViCare-appen, hvornår og hvilke opdateringer der er tilgængelige. Du skal bekræfte denne meddelelse og derefter downloade og installere opdateringerne. Med den rette indstilling på din smartphone kan opdateringer downloades automatisk.

Alle tilgængelige udvidelser installeres sammen med app-opdateringerne. Du bør derfor altid holde app'en opdateret. Efter hver opdatering får du en meddelelse om, hvad der er nyt, og hvad der er ændret.

Download ViCare-appen

Gør din opvarmning smart med ViCare. Nyd perfekt varme og den tryghed, der følger med, når du ved, hvad der foregår.

Forbindelsesmuligheder

  • Sørg for, at du har en stabil internetforbindelse fra din internetudbyder.
  • Hvis du for nylig har skiftet udbyder og/eller router, skal du nulstille forbindelsen.
  • Kontroller signalstyrken i ViCare-appen (Indstillinger -> Enheder -> Kommunikationsmodul)
  • Hvis du har et Viessmann-varmeapparat af ældre generation med det eksterne Vitoconnect-kommunikationsmodul, skal du forsøge at placere det et sted med et stærkere signal. Hvis du skal parre enhederne igen, skal du scrolle ned til afsnittet "Vitoconnect-parring"
  • I området "Notifikationer" i ViCare kan du kontrollere, om Viessmann i øjeblikket udfører vedligeholdelsesarbejde, eller om systemet er ved at blive genoprettet efter en midlertidig afbrydelse.
  • Hvis disse tips ikke hjælper, eller hvis signalstyrken er meget lav, skal du genstarte dit kommunikationsmodul. Du kan foretage genstarten via Indstillinger > Enheder > Kommunikationsmodul.
  • Hvis routeren er placeret et stykke væk fra dit varmesystem, er det muligt at installere en WiFi-signalforstærker i dit hjem
  • Hvis du har individuel rumstyring, kan installation af en ViCare-repeater forbedre kommunikationen mellem enhederne.

For at genforbinde appen til Vitoconnect skal du følge disse trin:

  • Tryk først på nulstillingsknappen på Vitoconnect i et par sekunder.
  • Opdater dine WiFi-indstillinger i ViCare-appen: Indstillinger > Enheder > Kommunikationsmodul > Netværksindstillinger
  • Appen beder om serienummeret. Den nemmeste måde at indtaste dette på er at scanne den QR-kode, der er vedlagt din Vitoconnect.
  • Applikationen er nu klar til brug.

Betjening og funktioner

Al information om betjening af ViCare app'en, samt dennes funktioner, kan findes på  ViCare-app siden  eller hos din lokale Viessmann afdeling.

Udover temperaturen til varmekredsløbene kan du også aflæse varmtvands- og udetemperaturen. Du finder en oversigt over alle felterne, i menuen.  

Al information om ViCare er tilgængelig på ViCare siden.

Du kan indstille både  Komfort, normal og sænket temperatur ved hjælp af ViCare-appen. På den måde kan du nemt balancere mellem behov og ydeevne. Du kan indstille disse indstillinger med både Android- og iOS-enheder.

Økonomitilstand kan kun indstilles, hvis dit varmesystems styreenhed understøtter denne funktion. Ellers kan du ikke foretage disse indstillinger via appen.

Fejl og fejlmeddelelser

Hvis ViCare ikke opretter forbindelse til varmesystemet, skal kablet mellem Vitoconnect og varmesystemet kontrolleres. Sørg også for, at delene er tilsluttet internettet.

Luk app'en helt ned, og genstart den derefter. Tjek  App Store  og  Google Play  for opdateringer. Sørg også for, at dit operativsystem opfylder mindstekravene, hvilket for iOS er 10.3 og for Android 4.4.

Hvis der er gentagne fejl i selve app'en, skal du kontakte vicare-service@viessmann.com. Hvis der er fejl på varmesystemet, skal du kontakte den installatør, der har opsat systemet.

ViCare viser kun udetemperaturen, hvis varmesystemet også har denne funktion. Det betyder, at udetemperaturen kun er tilgængelig, hvis varmesystemet er vejrkompenseret og udstyret med en udetemperaturføler.

På nuværende tidspunkt er fremløbstemperaturen ikke tilgængelig i ViCare app'en.

Du finder kedeltemperaturen under menupunktet "Indstillinger" og derefter under "Enhedsstatus". Her vises kedeltemperaturen for alle olie- og gasvarmesystemer.

På startskærmen for ViCare app'en klikker du "Glemt adgangskode", og indtaster den e-mail adresse, du har benyttet til at oprette din ViCare brugerkonto. Herefter modtager du en e-mail, hvormed du kan oprette en ny adgangskode.  

Kontroller først installationen af din Vitoconnect. Der må ikke være metalgenstande mellem WLAN-routeren og Vitoconnect, da det forhindrer at data overføres korrekt. Kontroller derefter routerens placering. Kontroller eventuelt at alle kabler sidder korrekt.

Hvis ovenstående løsninger ikke virker, kan du installere en WiFi-repeater for at forstærke dit WiFi signal.

Den aktuelle temperatur vises kun, hvis app'en har data tilgængelig fra varmesystemet. Varmesystemet skal derudover være udstyret med en sådan funktion. Hvis du ikke har installeret et rumtermometer, er der derfor ingen tilgængelige data at vise.

Hvis denne fejlmeddelelse vises, skal du genstarte Vitoconnect. For at gøre dette, skal du frakoble kassen fra strømforsyningen i ca. 10 sekunder. Herved genindlæses internetgrænsefladen, og der oprettes automatisk forbindelse. ViCare kan derefter indlæse dataene igen.  

Har du ikke fundet svaret på dit spørgsmål?